Statut szkoły podstawowej dla dorosłych

Załącznik nr 1 - do Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej dla dorosłych § 10,
pkt 1a
ZASADY UDZIELANIA I ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNOPEDAGOGICZNEJ
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
 diagnozowaniu środowiska ucznia;
 rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i
umożliwieniu ich zaspokojenia;
 rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych;
 wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
 organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
 podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu
wychowawczego szkoły i programu profilaktyki ora wspieraniu nauczycieli w tym
zakresie;
 prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli
i rodziców;
 wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku
dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu
informacji w tym zakresie;
 wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
 wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne
ucznia;
 udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych
wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom;
 wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
 umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
 podejmowaniu działań medialnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
2. Powyższe zadania realizowane są we współpracy z rodzicami, nauczycielami, poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, podmiotami
działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży oraz z innymi placówkami.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dobrowolna i nieodpłatna, udzielana na
wniosek ucznia, rodziców, nauczyciela uczącego, pedagoga, psychologa, poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
4. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
 zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
 zajęcia specjalistyczne,
 klasy terapeutyczne,
 zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów,
1
 zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców,
 zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
 porady dla uczniów,
 porady, konsultacje i warsztaty dla rodziców i nauczycieli.
5. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymaga zgody rodziców.
6. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne
trudności w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających
z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć
wynosi do 8 uczniów.
7. Zajęcia specjalistyczne w tym socjoterapeutyczne organizuje się dla uczniów z
dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba
uczestników zajęć wynosi od 3 do 10 uczniów. Za zgodą dyrekcji zajęcia specjalistyczne
mogą być prowadzone indywidualnie.
8. Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone
zaburzenia, wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich potrzeb
edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej. Nauczanie prowadzone jest
według obowiązującego w szkole programu nauczania, z dostosowaniem metod i form
realizacji do indywidualnych psychofizycznych i edukacyjnych potrzeb uczniów.
Liczebność klasy to maksymalnie 15 uczniów.
9. Zajęcia psychoedukacyjne organizuje się w celu wspomagania wychowawczej funkcji
rodziny, zapobiegania zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierania ich rozwoju.
10. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu organizuje się w celu
wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy
wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
11. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzą: nauczyciel,
wychowawca, psycholog albo pedagog, posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć
związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
12. W szkole może być zatrudniony doradca zawodowy.
13. Zadania pedagoga:
 rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn
niepowodzeń szkolnych;
 określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologicznopedagogicznej
odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
 organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
 podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu
wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
 wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z
programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
 planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów
kierunku kształcenia i zawodu;
 działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym
się w trudnej sytuacji życiowej.
2
14. Zadania psychologa:
 prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym
diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;
 diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia,
określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań
profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i
nauczycieli;
 organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
 zapewnianie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
 minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom
zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku
szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
 wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów
problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego
szkoły;
 działalność wychowawcza i zapobiegawcza wśród uczniów zagrożonych
uzależnieniem substancjami psychoaktywnymi, według autorskiego programu
profilaktyczno-wychowawczego.
3